در هفته اول زایمان انتظار چه چیز هایی را داشته باشیم؟

مهمترین نکات در ارتباط با هفته اول تولد نوزاد

نوزادان تازه متولد شده، تنها کار هایی که در ماه های اول زندگی خود انجام می‌دهند خوابیدن، غذا خوردن و مدفوع کردن است. در برخی از موارد ممکن است کودک صدا و یا حرکات عجیبی از خودش نشان دهد که نیازی نیست نگران شوید، زیرا در اکثر مواقع این موارد طبیعی است. ممکن است مواردی را در کودکتان دیده یا بشنوید که در ادامه بررسی می‌کنیم؛

پس از تولد نوزاد چه اتفاقی می افتد؟

·       گریه: گریه کردن در نوزادان یک شیوه ارتباطی است که به معنی گرسنه بودن یا خیس بودن پوشک کودک است. در برخی موارد نیز به معنی خستگی نوزاد یا نیاز او به بغل شدن است. به مرور زمان می‌توانید به راحتی متوجه نوع گریه نوزاد و نیاز کودکتان شوید.

·       آروغ زدن: آروغ زدن ناشی از بلعیدن هوا هنگام شیر خوردن است. پس از شیر خوردن نوزاد باید آروغ او گرفته شود تا دل درد نگیرد. همچنین ممکن است کودکان دچار سکسکه یا عطسه شوند و یا غرغر کنند.

·       ظاهر نوزاد: به دلیل فضای کم رحم، نوزاد پس از به دنیا آمدن چروک به نظر می‌رسد. همچنین اکثر نوزادان به دلیل عبور از کانال باریک واژن هنگام زایمان، جمجمه های بد شکلی دارند. این موارد به مرور زمان از بین می‌روند.

·       تغذیه و خواب نوزاد: به دلیل این که نوزاد شما از ماهیچه های قوی و عضلانی ای برخوردار نیست لازم است هنگام بلند کردن یا حمل کردن نوزاد لازم است از سر و گردن او حمایت کنید. همچنین کودک با نشان دادن علائمی از قبیل چرخاندن سر و یا باز کردن دهانش می‌خواهد به شما نشان دهد که گشنه است. در نظر داشته باشید که چسباندن نوزاد به سینه برای نوزاد آرامش بخش است و در برخی موارد نوزاد برای تسکین گریه شیر می‌خورد.

·       افسردگی: اکثر مادران پس از زایمان به دلیل بهم خوردن سطح هورمون ها، دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. در این حالت ممکن شما برای انجام امور کاملا عادی در رابطه با نوزادتان از قبیل در آغوش گرفتن نوزاد،  غذا دادن به نوزاد یا تمیز کردن آن احساس نگرانی و ترس داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید که این احساسات و دلشوره ها طبیعی هستند و با گذشت زمان برطرف شده و شما به آن ها عادت می‌کنید.

·       تنفس: نوزادان می‌توانند بین نفس هایی که می‌کشند مکث کوتاهی کنند و سپس سریع دم بعدی را انجام دهند.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : اهمیت بررسی تنفس نوزاد در خواب

پس از تولد نوزاد چه اتفاقی می افتد؟ 

 

اگر حرکات زیر را در نوزادتان دیدید، کاملا طبیعی هستند و جای نگرانی ندارند:

o      نوزاد تا زمانی که کنترل دست و پای خود را به دست بیاورد، دست ها و پا های خود را بالا و پایین می‌برد.

o      هنگامی که کف پای نوزاد را قلقلک دهید، نوزاد به عنوان واکنش انگشتانش را جمع می‌کند.

o      به دلیل ضعف عضله در نوزادان که به مرور زمان رفع می‌شود، هنگام کشش دست و پا دچار لرزش می‌شوند.

 

به خانه آوردن نوزاد پس از تولد

1.    نوزاد شما به 8 الی 12 بار شیر خوردن در طول روز(24 ساعت) نیاز دارد.

2.    اگر نوزاد شما هنگام شیر خوردن خوابش می‌برد، لازم است بدانید که ممکن است کاهش وزن پیدا کند. در این مورد بهتر است با پزشک متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید.

3.    مقدار نرمال و طبیعی تعویض پوشک در روز برای نوزاد حداقل یک پوشک مدفوع و حداقل 4 پوشک ادرار است.

4.    مدفوع کودک در صورت تغذیه با شیر مادر به رنگ خردلی بوده و در صورت تغذیه کودک با شیر خشک به رنگ زرد یا خرمایی دیده می‌شود.

5.    نوزادان 16 الی 17 ساعت از شبانه روز (24 ساعت) را خواب هستند. از آن جایی که نباید بین شیر خوردن های نوزاد بیش از 3 ساعت فاصله بیفتد،لازم است کودک را بیدار کنید تا تغذیه درستی داشته باشد و بتواند شیر بخورد.

در این بخش به شما توصیه میکنیم که بلاگ مقدار خواب طبیعی نوزاد را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

 به خانه آوردن نوزاد پس از تولد

به طور کلی در هفته اول توجه به چه نکاتی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

·       نوزادان تازه متولد شده باید در گهواره یا تخت خواب مخصوص کودک و به دور از هر گونه وسیله اضافه مثل اسباب بازی یا بالش بخوابند.

·       به دلیل این که کودک به فضای گرم و آرام داخل رحم عادت دارد، اگر هنگام خواب کودک را قنداق کنید یا در آغوش بگیرید، کودک احساس آرامش و امنیت بیشتری می‌کند. برای مشاهده انواع مختلف قنداق های الا به صفحه قنداق نوزاد در این وب سایت مراجعه کنید.

به طور کلی در هفته اول توجه به چه نکاتی از اهمیت بالایی برخوردار است

·       به دلیل نازکی پوست کودک، لازم است پوشک کثیف را زود عوض کنید تا پوست کودک نسوزد و جوش نزند.

·       در صورتی که نوزاد شما به صورت نارس به دنیا آمد، حتما از پزشک متخصص اطفال کودکتان بپرسید که می‌توانید نوزاد را در بغل خود بخوابانید یا خیر.

·       حتما پس از شیر دادن به نوزاد، آروغ او را بگیرید تا دچار مشکلات معده و درد در ناحیه معده نشود.

·       بند ناف نوزاد به طور معمول طی 10 الی 14 روز خشک شده و می‌افتد. لازم است تا زمانی که این اتفاق می‌افتد بند ناف را تمیز و خشک نگه دارید و برای جلوگیری از خیس شدن آن، بالای پوشک را تا بزنید. 

 

مطلب های تصادفی